Hvad er HR?

 

Hvad er HR?

 

HR er en forkortelse for Human Resources – et begreb inden for ledelse og organisation, som omfatter personaleområdet i virksomheden.

 

I takt med samfundsudviklingen er behovet for HR blevet mere udpræget. HR opgaver har således over tid udviklet sig fra primært at bestå af løn og personaleadministration, til blandt andet også at omfatte forhold som rekruttering, udvikling, arbejdsmiljø og trivsel. HR spænder bredt og dækker over alle opgaver fra medarbejderens ansættelse til fratrædelse, og det er en realitet, at der er økonomiske gevinster at hente gennem et vedvarende fokus på HR og medarbejderhåndtering.

 

Man forbinder ofte HR med større virksomheder, der har en intern HR funktion. Det er dog en misforstået opfattelse, at der ikke er behov for HR i mindre virksomheder – om end opgaverne er færre, vil det stadig gøre en forskel at fokusere på god medarbejderhåndtering. Mindre virksomheder bygger ligesom større virksomheder på medarbejderne, og da der ikke er langt mellem ledelse og medarbejder kan effekterne af en god medarbejderhåndtering have stor betydning for forretningen.

 

I mange virksomheder er medarbejderne den vigtigste ressource, og virksomhedens drift og konkurrenceevne afgøres af de krav, der stilles til medarbejderne. Omvendt stiller dette også store krav til virksomhedens arbejdsforhold og –vilkår, hvis medarbejderne skal fastholdes i virksomheden og engagere sig i arbejdet.

 

Det kan derfor være altafgørende for en god forretning, at personalestrategien tages alvorligt og opnår lige så stort fokus som virksomhedens øvrige strategier. Gevinsten er et forretningsmæssigt afkast i form af større personalemæssig samhørighed, medarbejdertilfredshed og gennemtænkte HR løsninger.

 

Kontakt mig og få en snak om, hvilke tiltag på personaleområdet, du med fordel kan prioritere.

 

 

 

HR-Konsulent Camilla Kaae - CVR: 36339470 - Telefon: +45 3070 8969 - Mail: camillakaae@hr-konsulent.dk